exclusives

The Protracted Renaming of Witte de With, and the Capability of Doing Better

The Protracted Renaming of Witte de With, and the Capability of Doing Better

This week the building that houses the art institutions TENT and the institution that insists on still calling itself Witte de With was defaced in protest to the delay in renaming the latter institution. Quinsy Gario reflects on the long history of de-politicisation tactics.

Recensie: 'Afropessimism' van Frank Wilderson III

Recensie: 'Afropessimism' van Frank Wilderson III

Prof. Gloria Wekker bespreekt exclusive voor Dipsaus ‘Afropessimism’, het baanbrekende en veelbesproken werk van Prof. Frank Wilderson III. In dit uitgebreid en grondig onderbouwd essay zet zij uiteen waarom zij deze "spannende en avontuurlijke mémoire van zwarte Mannelijkheid” toch een “zelden liefdelozer, uitzichtlozer, tegenstrijdiger en hypocrietere tekst” vindt.

LHBTI+ gemeenschap Marokko verklaart queer-revolutie na online klopjacht

LHBTI+ gemeenschap Marokko verklaart queer-revolutie na online klopjacht

De queer-gemeenschap in Marokko is vorige week opgeschrikt door een online klopjacht. Aangemoedigd door een populaire beautyvlogger op Instagram, Sofia Talouni, maakten Marokkanen massaal gebruik van dating apps om queers in hun omgeving op te sporen. De Marokkaanse queers laten het er niet bij zitten en vechten terug.

Recensie: 'De leugens die ons binden’ van Kwame Anthony Appiah

Recensie: 'De leugens die ons binden’ van Kwame Anthony Appiah

Grâce Ndjako bespreekt ‘De leugens die ons binden’, het nieuwste boek van de Brits-Ghanese filosoof Kwame Anthony Appiah (bekend van zijn werk ´Cosmopolitanism´). Het boek verscheen vorig jaar in het Engels met de titel: ‘The Lies That Bind. Rethinking Identity. Creed, Country, Color, Class, Culture’. Zoals deze titel al verraadt, gaat het boek over het hedendaagse identiteitsvraagstuk, een vraagstuk waar veel politieke discussies van de afgelopen jaren door zijn gekenmerkt.

Iedereen Vrij: interview met Marokkaanse activist Omar Radi

Iedereen Vrij: interview met Marokkaanse activist Omar Radi

Internationaal staat Marokko bekend als een bontgenoot van het westen, een mooie vakantie bestemming en een land waar het economisch goed mee zou gaan. Maar voor de Marokkaan wonend in Marokko is dit beeld niet herkenbaar. Al jaren gaat het slecht in Marokko, economische groei betekende dat de kloof tussen rijk en arm nog meer groeit maar ook stijging van politieke gevangenen. Van journalisten tot rappers, kritiek uiten tegen het Marokkaanse regime en de koning is gevaarlijk.

Een symbolische uitzetting

Een symbolische uitzetting

Er wordt in Nederland veel geschreven over radicaal rechts in Duitsland maar met de nadruk of AfD stemmers en niet de slachtoffers daarvan. Mely Kiyak, dochter van Koerdische migranten heeft een vaste column in het gerenommeerde weekblad Die Zeit. Hieronder volgt een vertaling van een van haar laatste columns, waarin Kiyak reageerde op het politieke tumult in de deelstaat Thüringen, dat al snel resulteerde in een crisis in de landelijke politiek.

"Kon Ta Bai Swa?" Gentrificatie en grootkapitaal verdringen de lokale Curaçaose bevolking

"Kon Ta Bai Swa?" Gentrificatie en grootkapitaal verdringen de lokale Curaçaose bevolking

Gentrificatie en nieuwbouwprojecten verdringen de lokale Curaçaose bevolking, terwijl de Nederlandse regering en het grootkapitaal investeringswinsten proberen weg te sluizen. Voor wie is het eiland eigenlijk nog? Quinsy Gario ging op verkenning bij een investeringsmeeting.

Fanon: gevangen in de witte blik

Fanon: gevangen in de witte blik

In de Nederlandse editie van Frantz Fanons Peau noire, masques blancs wordt het n-woord gebruikt als equivalent voor het Franse nègre. Grâce Ndjako laat zien dat die keuze misplaatst is en niet te rijmen valt met Fanons project. In samenwerking met de Nederlandse Boekengids.

Trigger Warning: Racisme, het n-woord & tatta ontbijt

Trigger Warning: Racisme, het n-woord & tatta ontbijt

Voordat je verder leest een waarschuwing: dit stuk begint met een aantal citaten uit de wederom vreselijke vertaling van De jongens van Nickel van Colson Whitehead waarin regelmatig het n-woord voorkomt.

Op dit moment wordt er door voornamelijk witte vertalers bepaald welke woorden wij moeten gebruiken om onszelf te omschrijven. En daar zijn we helemaal klaar mee.

Recensie: 'Morgenlicht' van Selahattin Demirtaş

Recensie: 'Morgenlicht' van Selahattin Demirtaş

Nieuw bij Dipsaus Exclusives: we gaan regelmatig recensies publiceren van boeken die door het Radical Bookclub collectief worden geschreven. Morgenlicht, de verhalenbundel van Selahattin Demirtaş, een Turks-Koerdische politicus in gevangenschap is het allereerste boek dat door het collectief wordt besproken.  Heb jij het boek gelezen en wil jij je menig delen? Stuur dan een e-mail naar radicalbookclub@hotmail.com.  

Diasporic Self: Black Togetherness as Lingua Franca

Diasporic Self: Black Togetherness as Lingua Franca

Naar aanleiding van het project Diasporic Self: Black Togetherness as Lingua Franca, dat op 13 december 2018 opende bij tentoonstellingsruimte Framer Framed in Amsterdam en 7 december bij 198 Contemporary Arts & Learning in Londen, sprak Olave Nduwanje met initiatiefnemers Amal Alhaag (onderzoeker, curator) en Barby Asante (kunstenaar, curator). 

The Handmaid’s Tale: Een gestolen geschiedenis

The Handmaid’s Tale: Een gestolen geschiedenis

In Gilead van The Handmaid’s Tale zijn vrouwen werkelijk tweederangsburgers. Hoewel dit goed gedaan is, laat Atwood in het boek de rol van ras compleet achterwege en intersectionaliteit bestaat dan ook niet. De serie daarentegen probeert mensen van kleur wel een plekje te geven in Gilead, maar faalt hier wel in betoogt Mojdeh Feili.